Simonetta Zalová
foto L‘ Oréal Professionnel
Vo svojich 34 rokoch má na konte viac ako osemnásť filmov a televíznych seriálov. V nich sa často mení na krásne i záhadné hrdinky z fantastických, neskutočných svetov. Je múzou mnohých filmových režisérov a najnovšie sa budú jej krásou inšpirovať aj najprestížnejší kaderníci sveta. Stala sa totiž tvárou francúzskej značky vlasovej kozmetiky L‘ Oréal Professionnel.
Genetický koktail predkov francúzskej herečky je až exoticky rôznorodý. V jej žilách koluje alžírska, turecká, švédska i španielska krv a tento mix národov jej dal do vienka nevšednú, magnetizujúcu krásu, ktorá priťahuje filmových tvorcov i módnych dizajnérov. Eva si však príliš nezakladá na svojom multinárodnom pôvode: „Cítim sa ako občan tohto sveta, celého sveta. Život ani film nemajú hranice.“
Mama Antibardotka
Marlène Jobert. Francúzska herečka. S pehavou tvárou, krátkym chlapčenským strihom a šibalským úsmevom. V 70. rokoch ju filmový svet prezýval „Antibardotka“. Keď sa tesne pred štyridsiatkou zamilovala do dentistu švédskeho pôvodu Waltera Greena, mala už za sebou slušnú hereckú kariéru. Poznala a obdivovala ju celá Európa. V historickej komédii z obdobia francúzskej revolúcie Manželia z roku II sekundovala pri bláznivých naháňačkách Jeanovi Paulovi Belmondovi, v napínavej kriminálke Cestujúci v daždi jej krehká krása kontrastovala s mužným výzorom Charlesa Bronsona, vo filme Vzali nohy na ramená hrala v trojke po boku Michaela Yorka a Michella Piccoliho. Keď sa vydala a priviedla na svet dvojičky – dievčatká Evu Gaëlle a Joy – bolo po kariére. Marlène sa dobrovoľne stiahla z filmového plátna a všetku pozornosť zamerala na deti a domácnosť. Potom po rokoch oprášila svoju profesionálnu kariéru, no film vymenila čiastočne za spev, ale hlavne za rozprávkové knižky pre deti, ktorých už vydala niekoľko.
Sestry Eva a Joy vyrastali v láskyplnom, pokojnom rodinnom prostredí a dostalo sa im „dobrej“ výchovy so všetkým, čo k nej patrí – rodičia ich viedli k umeniu, hudbe, literatúre a zabezpečili im skvelé vzdelanie, vrátane výučby cudzích jazykov. Eva študovala na Americkej univerzite v Paríži, angličtina sa stala jej druhým jazykom. Na rozdiel od švédčiny: jej otec totiž už ako chlapec žil vo Francúzsku a po švédsky vie len pár slov.
Nahá s Bertoluccim
Faraóni, múmie, pyramídy, skarabeusy… Tak vyzeral svet malej školáčky Evy, ktorá pravidelne navštevovala Louvre a nadchýnala sa egyptským umením. K filmu a divadlu ju to začalo ťahať až na strednej škole – najskôr si zmyslela, že bude režisérkou. Dokonca odcestovala do Anglicka, aby tam absolvovala režisérsky kurz. Rýchlo však pochopila, že lepšie sa bude cítiť pred kamerou, ako za ňou. S definitívnou platnosťou ju o tom presvedčil film Príbeh Adely H. s Isabelle Adjani v hlavnej úlohe. Dráma o posadnutosti šialenou láskou od kultového režiséra Francoisa Truffauta v nej prebudila nezlomnú chuť hrať. Tváriť sa, že „ja je niekto iný“, ponárať sa do cudzích životov, a tým sa načas oslobodiť od toho svojho… „Ľudia, čo ma vidia po prvý raz, si myslia, že som chladná. Áno, udržiavam si odstup… Asi preto ma tak veľmi baví hranie. Dovoľuje mi nosiť na tvári masku.“
Mama z dcérinej novej záľuby nebola až taká nadšená, pre povolanie herečky sa jej zdala priveľmi uzavretá a senzitívna. Keď však videla, že to myslí vážne, podporovala ju a pomáhala jej od samých začiatkov. Herectvo študovala v Paríži, Londýne aj v New Yorku a začínala ako klasická divadelná herečka. Za jednu zo svojich prvých divadelných úloh dokonca získala nomináciu na Molièrovu cenu.
Do sveta filmu vstúpila nahá. Bernarda Bertolucciho, režiséra Posledného tanga v Paríži oslnila „krásou, ktorá je až neslušná“, ako sa na Evinu adresu vyjadril on sám. Hoci bolo otázne, či práve kontroverzný Bertolucci má odštartovať jej filmovú kariéru, v čase nakrúcania filmu bola už dávno dospelá. A tak keď v Rojkoch ( The Dreamers) odhalila svoje nahé telo, bolo to bez pardónu. S plným vedomím a svedomím. Eva si zahrala Isabelle, mladú Parížanku, ktorá so svojím bratom a americkým priateľom býva v jednom byte. Ich vzájomná sexuálna príťažlivosť balansuje na samotnej hranici znesiteľnosti… Spoluprácu s Bertoluccim Eva Green zhrnula takto: „Normálne som veľmi hanblivá, veľmi rezervovaná. Ale videla som Bernardove Posledné tango v Paríži a ten film nebol ani pornografický, ani vulgárny. Je majstrom lásky a erotiky. Verila som mu.“ V Rojkoch si ju všimol britský Ridley Scott a ponúkol jej rolu princeznej Sibylly vo veľkolepom historickom epose filmu Kráľovstvo nebeské, kde hrala po boku Orlanda Blooma. A potom to prišlo.
Lynd. Vesper Lynd.
Bond ju miloval. Dokázal by pre ňu opustiť vlasť aj kráľovnú. Keď ho však zradila (a doplatila na to životom), iba sucho precedil medzi zuby: „Práca je hotová, kurva je mŕtva.“ Srdce mu však krvácalo ako nikdy predtým… Vo filme Casino Royale si Eva zahrala Bond girl ako v poradí piata francúzska herečka (po Claudine Auger, Corinne Clery, Carole Bouquet a Sophii Marceau). O rolu dvojitej agentky Vesper Lynd vraj ani príliš neusilovala, nelákalo ju stať sa ďalším „dievčaťom v bikinách“. Ale keď si prečítala scenár, strhujúci osud krásnej Vesper, ju očaril. Režisér Martin Campbell mal pri jej výbere šťastnú ruku. Nielen diváci, ale aj filmoví kritici sa zhodli, že je jednou z najlepších Bond girl všetkých čias a rovnako i samotný film hodnotili len v superlatívoch.
Antikrist sa nekonal
Po Casino Royale si už mohla filmové ponuky vyberať ako sladké hrozienka z koláča. Z tieňa Bondovho háremu vystúpila veľmi rýchlo a razantne, stačí si len pripomenúť filmové postavy, ktoré nasledovali bezprostredne po Vesper: schizofrenička Emilie v drsnej mestskej fantasy Franklyn, slečna G., psychicky vyšinutá lesbická učiteľka v dráme Trhliny (Cracks), či ďalšia nevšedná postava v podobe Rebeccy, ktorá po tragickej smrti svojho milého porodí jeho klon vo filme Lono (Womb). Z rovnaného súdka, aspoň pokiaľ ide o filmové (a silne lyrické) sci fi, je aj fascinujúca snímka Dokonalý zmysel (Perfect Sense) o konci sveta, ktorý ľudstvo čaká, keď ho postihne nevysvetliteľná epidémia. Ľudia postupne strácajú svoje zmysly. Ako prvý odchádza čuch, po ňom chuť, sluch, zrak a konečnej apokalypse ako posledný vzdoruje hmat…
K tejto skupinke Eviných hrdiniek by sa dokonale hodila aj úloha Ženy v kontroverznej dráme Antikrist dánskeho režiséra Larsa von Triera. O tento projekt sa intenzívne zaujímala, dokonca sa zúčastnila aj predprodukčných prác, ale napokon z projektu na radu svojho agenta vycúvala a uvoľnené miesto obsadila anglo-francúzska herečka Charlotte Gainsbourg. „Predsa len to bolo na mňa trochu veľa… Veľmi som túžila s Larsom von Trierom pracovať, bol to môj sen. Škoda, že sa to nepodarilo, ale dnes som si istá, že by som v tom filme pohorela…“
Lepšia než Angelina
Eva Green si hovie v iks odtieňoch čiernej a viac ako „dievča v bikinách“ jej už tak trochu prischla nálepka temnej „femme fatale“. V hororovej fantasy komédii Tmavé tiene (Dark Shadows) režiséra Tima Burtona sa premenila na čarodejnicu, ktorá zničí život bohatému donchuanovi (dovolil si zlomiť jej srdce!), keď ho premení na upíra a pochová v železnej rakve. Ako femme fatale vstúpi do dvojky filmu noir Sin City, ktorého podtitul: Ženská, pre ktorú by som vraždil, je na mieru šitý jej postave, diabolskej manipulátorke, neodolateľnej, božsky krásnej osudovej žene Ave Lord, pre ktorú… Hádajte, čo by každý chlap bol schopný pre ňu urobiť?
Eva však stále nemá dosť, v akčnej snímke 300: Vzostup impéria ako pomstychtivá Artemisia, veliteľka perzského loďstva, exceluje v tvrdých milostných scénach, občas pripomínajúcich skôr bitku ako milostný akt. „Je to surový sex dvoch bojovníkov, čisté sado-maso,“ komentuje svoj výkon vo filme, kde má za partnera austrálskeho herca Sullivana Stapletona. Ani živočíšna a vždy sexi Anjelina Jolie nemohla byť lepšia, šepkalo sa v kuloároch. „Vždy som si vyberala zlé úlohy,“ smeje sa. „Je to skvelý spôsob, ako zvládať každodenné negatívne emócie.“
Tento rok sa na filmovom pľaci stretne opäť s Timom Burtonom. Nakrúcanie filmu Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children (Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej) sa už rozbehlo a premiéra je naplánovaná na budúci rok. Americkí diváci ju od mája uvidia v druhej sériiúspešného televízneho seriálu Penny Dreadful – s názvom odvodeným od lacných zošitov (výtlačok stál 1 penny) s hrôzostrašnými príbehmi, ktoré sa tlačili na nekvalitnom papieri a v Británii 19. storočia boli populárne hlavne v radoch chudobného proletariátu. Hororoví Frankenstein či Drakula, ktorí vyčíňali v temných uličkách viktoriánskeho Londýna, ožívajú aj v 21. storočí a súdiac podľa popularity, akú si vyslúžila prvá séria, je s nimi skvelá zábava. Eva stvárňuje hlavnú ženskú postavu Vanessu Ives, ktorej temnú dušu zožierajú vnútorní démoni.
Svet módy a Eva
Pamätáte si na blonďavú čarodejnicu Angelique Bouchard v Temných tieňoch? Tak Eva vyzerala do svojich pätnástich rokov. Až po vzore nemeckej punkovej speváčky Niny Hagen si zmenila farbu vlasov z blond na čiernu. S výnimkou Tima Burtona, módni štylisti uprednostňujú Evin tmavý, dramatický look a tento štýl ocenil aj módny dom Dior, keď si ju vybral ako tvár jeho polnočnej vône Midnight Poison. Rolu modelky si Eva mohla vyskúšať aj v reklamných kampaniach pre značky Breil, Emporio Armani, Lancôme či v zberateľmi každoročne netrpezlivo očakávanom kalendári Campari.
Za svoj druhý domov po Paríži si vybrala pokojnú londýnsku štvrť Primrose Hill severne od Regent Parku, kde býva so svojím psíkom, border teriérom Griffinom, ktorý ju z času na čas vytiahne na jogging. „Som Francúzka, som lenivá, čo znamená, že fajčím a necvičím.“ Ale ani príliš neponocuje, nehýri, nevymetá nočné kluby a neholduje divokým parties. „Som taký domased,“ priznáva. „Po celom dni na pľaci oddychujem najradšej doma pri krbe, pohári vína a dobrej knihe. Nudné, však?“
Pre bulvárne plátky je rovnako nudný aj Evin milostný život. Nedeje sa v ňom totiž vôbec nič zaujímavé. Istý čas chodila s novozélandským hercom Martonom Csokasom, ktorého stretla počas nakrúcania Kráľovstva nebeského a potom aj s o desať rokov starším francúzskym hercom Yannom Claassenom. A či počas nakrúcania Temných tieňov prežila krátku aféru s Johnym Deppom, to vedia len oni dvaja.
Eva ako kultivovaná mladá žena má široké spektrum intelektuálnych záujmov, zbiera výtvarné umenie, miluje hudbu, architektúru a varenie. Priznáva, že keby sa nestala herečkou, opásala by si okolo bokov zásteru a dala by sa na varenie. V súčasnosti však ide z filmu do filmu a že by sa usadila, to jej zatiaľ nehrozí. A ak jej toto tempo vydrží až do štyridsiatky, potom filmovú kariéru možno utne ako jej mama Marlène. Ale viete si predstaviť, že by za takých päť-šesť rokov Eva Green sekla s herectvom a zahrabala sa doma v kuchyni?
Eva a L’Oréal Professionnel
Eva Green má nielen cit pre dobrý scenár a zaujímavé filmové úlohy, ale aj pre trendy zo sveta módy a krásy. Je známa odvážnymi vlasovými kreáciami a jej dlhé hnedé vlasy tvoria skutočnú korunu jej krásy. Aj preto si ju značka L’Oréal Professionnel vybrala za svoju novú medzinárodnú hovorkyňu. „Vlasy sú pre mňa ako herečku nesmierne dôležité. Podstatné je mať so svojím kaderníkom blízky vzťah a na jednotlivých účesoch pracovať spoločne. Môj kaderník, samozrejme, používa tie najlepšie vlasové produkty od L´Oréal Professionnel. Som skutočne rada, že som súčasťou tohto nového dobrodružstva,“ priznáva Eva Green, ktorá v roku 2015 bude reprezentovať mnohé strategické uvedenia L’Oréal Professionel.
„Evu sme si vybrali, pretože dokonale stelesňuje hodnoty našej značky,“ hovorí Anne–Laure Lecerf, medzinárodná riaditeľka L´Oréal Professionnel.
„Má vynikajúci cit pre módne trendy a tiež kladie dôraz na odbornosť kaderníkov nielen vo filmových úlohách, ale i v súkromnom živote. Jej krása, modernosť a charizma sú očarujúce. Som si istá, že Eva Green bude pre značku L´Oréal Professionnel dokonalým tromfom.“